„Dlaczego warto czytać książki”

Szanowni Państwo!

  Nasza szkoła uczestniczy w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. Otrzymaliśmy wsparcie finansowe, dzięki czemu biblioteka szkolna wzbogaci o szereg pozycji książkowych. Realizujemy priorytet 3 tegoż programu, który brzmi następująco: Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych.  Głównym celem programu jest rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa.
Każdy z nas pragnie dla swego dziecka dobrego dzieciństwa i szczęśliwej przyszłości. Ale czy wiemy, jak to osiągnąć? Jak sprawić, by dziecko wyrosło na człowieka zdrowego emocjonalnie, samodzielnego i mądrego, otwartego na ludzi, dobrze radzącego sobie we współczesnym świecie, umiejącego wykorzystywać swoje predyspozycje i uzdolnienia? Wiele zależy od nas, rodziców.
Rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu u dzieci nawyku czytania.
Nie zapominajmy, że pierwszy kontakt dziecka z książką ma miejsce właśnie w domu rodzinnym. Nauka w szkole to kolejny etap, w którym możemy utrwalać u małych czytelników zamiłowanie do książek. Wyrobienie nawyku regularnego czytania i sprawienie, aby książki były dla dziecka ważne, może się udać tylko dzięki zgodnej współpracy domu i szkoły. Państwa dzieci są czytelnikami biblioteki szkolnej, w której jest wolny dostęp do półek. Oznacza to, że każdy uczeń może w bibliotece samodzielnie wybrać książkę do czytania. Oczywiście dzieci mogą przy tym zawsze liczyć na pomoc bibliotekarza. Prosimy, aby zachęcali Państwo dzieci do korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej. Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób – czytajmy dzieciom!

Warto czytać książki, ponieważ kto czyta:

  • osiąga lepsze wyniki w nauce
  • ma mniej trudności z pisaniem prac na podany temat
  • powiększa swój zasób słownictwa
  • umie poprawnie wyrażać swoje myśli i uczucia
  • ma mniejsze problemy ze skupieniem uwagi
  • szybciej zapamiętuje nowe informacje
  • łatwiej kojarzy fakty
  • robi mniej błędów ortograficznych
  • ma mnóstwo tematów do rozmów
  • więcej wie.

Co zrobić, aby dziecko chciało czytać?

Na pewno trzeba jak najwięcej rozmawiać z dzieckiem i zawsze słuchać, co ma do powiedzenia. Warto kupować dziecku dostosowane do wieku czasopisma, wspólnie z dzieckiem wybierać książki w księgarni lub bibliotece. Pamiętajmy przy tym o kupieniu lub wypożyczeniu książki także dla siebie – rodzic czytający ma większe szanse na to, że jego dziecko wybierze książkę jako formę spędzania czasu, wszak „słowa uczą, przykłady pociągają” (Tytus Liwiusz). Byłoby świetnie, gdyby Państwa dziecko miało swoją własną, choćby niewielką, biblioteczkę.
    Nie do przecenienia jest wartość głośnego czytania dziecku. Wystarczy 10-20 minut dziennie np. przed snem. „Dziecko, któremu codziennie czytamy, czuje się ważne i kochane. Buduje to jego mocne poczucie własnej wartościwewnętrzną siłę i wiarę w siebie, które wpłyną na jakość jego życia co najmniej tak znacząco jak zdrowy kręgosłup czy zdrowe oczy. Codzienne głośne czytanie buduje mocną więź między rodzicem i dzieckiem. Więź z najbliższą osobą jest jedną z najważniejszych potrzeb rozwojowych dziecka, warunkiem, by mogło wyrosnąć na zdrowego emocjonalnie i dojrzałego człowieka. Jeżeli rodzice nie znajdują czasu dla dziecka, przedkładając nad jego potrzeby swą karierę, zarobkowanie lub własne przyjemności, nieświadomie narażają całą jego przyszłość. Brak więzi z rodzicami w dzieciństwie jest niemal gwarancją ogromnych życiowych problemów, natomiast mocna i zdrowa więź z nimi daje na całe życie silny fundament oraz osłonę przed złymi wpływami, na które dziecko będzie odporniejsze, mając pewność rodzicielskiej miłości i czerpiąc z bogatych zasobów własnego intelektu i wiedzy, zdobytych dzięki czytaniu. (…) Kolejną grupę dobrodziejstw płynących z głośnego czytania dziecku stanowią korzyści językowe i umysłowe, które zresztą ściśle się łączą. Co jest najlepszą wizytówką każdego człowieka? Jego język. Używanie bogatego i pięknego języka, umiejętność prowadzenia ciekawej konwersacji, łatwość publicznego wypowiadania się w sposób jasny, logiczny  i obrazowy to atuty w życiu społecznym nie do przecenienia.
                              

(I. Koźmińska i E. Olszewska „Wychowanie przez czytanie”)

 

Szkola Podstawowa zbudowana zostala na silniku Wordpressa
copyright by m@rc


Autorzy stron:
uczniowie: Julia Dz. Maria M. Sonnia Cz. Lena G. Filip D. Bartek S. :)