SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Posted on 01/18/2023 11:44 am by adminProgram Szkoła Promująca Zdrowie (SzPZ) realizowany jest w Polsce od 1991 r. Popularyzację idei SzPZ rozpoczęto od trzyletniego projektu pilotażowego (1992-1995) pn.: „Szkoła Promująca Zdrowie”, zainicjowanego przez WHO/EURO.
Program ten rozwijany był w Polsce w ramach Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie (ESSzPZ), utworzonej w 1992 r., od 1 stycznia 2008 r. w Europejskiej Sieci Szkół dla Zdrowia w Europie – SHE, w wyniku porozumienia WHO/EURO, Rady Europy i Komisji Europejskiej. Polska została członkiem tej sieci w grupie pierwszych ośmiu krajów.
W ramach upowszechniania programu stworzono strukturę wspierającą rozwój sieci SzPZ − utworzono Zespół ds. Promocji Zdrowia w Szkole, powołano Krajowego Koordynatora ds. promocji zdrowia w szkole oraz wojewódzkich koordynatorów.
Szczegółowe informacje o programie znajdują się:
www.ore.edu.pl/2010/06/szkoa-promujca-zdrowie/
SZKOŁA PODSTAWOWA W KLENICY W SIECI SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Do lubuskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie zgłosiliśmy Szkołę w roku szkolnym 2022/2023. Podstawowym warunkiem udziału w tej Sieci było utworzenie Szkolnego Programu Promocji Zdrowia uwzględniającego charakter szkoły oraz potrzeby uczniów w zakresie promocji zdrowia. Po spełnieniu warunków formalnych i akceptacji prowadzonych działań w listopadzie 2022r. szkoła Podstawowa w Klenicy została włączona do Lubuskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
Definicja szkoły promującej zdrowie
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
– systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu
samopoczuciu społeczności szkolnej,
– wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Polski model Szkoły Promującej Zdrowie
Standardy szkoły promującej zdrowie
1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej
w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych
pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych oraz
dąży do poprawy jej skuteczności.
4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Szkolny Zespół Promocji Zdrowia
Marcin Cieślik – dyrektor
Agata Rynek – koordynator, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
Elżbieta Andrzejewska-Grela – pedagog
Iwona Meller – psycholog
Wioletta Cepowska – nauczyciel przyrody, wychowania do życia w rodzinie
Aleksandra Szczygieł – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
Małgorzata Kwiatkowska-Wydra – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, bibliotekarka
Magdalena Stoksik – nauczyciel wychowania fizycznego
Beata Seredyńska – pracownik niepedagogiczny
Aneta Nędzyk – pracownik niepedagogiczny
oraz uczniowie i rodzice.
Podstawowe informacje na temat planu działań w zakresie promocji zdrowia na rok szkolny 2022/2023.
Problem priorytetowy do rozwiązania:
Duża częstotliwość występowania niekoleżeńskich zachowań (obmowa, plotki, wyśmiewanie)
Na podstawie wyników badań, wywiadów i obserwacji zespól dokonujący diagnozy uznał, że z pozoru pozytywne relacje w klasach po głębszej obserwacji, a przede wszystkim możliwości wypowiedzenia się anonimowo przez uczniów okazują się problemowe. Jako, że obmowa, mówienie nieprawdy o innych czy wyśmiewanie noszą znamiona przemocy psychicznej zespól promocji zdrowia podjął decyzję o potrzebie zminimalizowania tego zjawiska. Priorytet wybrany przez zespół promocji zdrowia został zaakceptowany przez radę pedagogiczną.
Cel:
Zmniejszenie częstotliwości występowania niekoleżeńskich zachowań (obmowa, plotki, wyśmiewanie)
Kryterium sukcesu:
60% uczniów zauważa poprawę w relacjach rówieśniczych
Zadania:
- Przygotowanie planu pracy SZPZ na rok szkolny 2022/2023. Przekazanie informacji o priorytetowych zadaniach programu dla rozwiązania problemu wynikającego z przeprowadzonej ewaluacji.
- Lekcje wychowawcze podejmujące tematykę relacji koleżeńskich.
- Spotkania integracyjne uczniów.
- Warsztaty z psychologiem i pedagogiem dla uczniów.
- Warsztaty z psychologiem i pedagogiem dla rodziców.
- Promowanie rywalizacji sportowej wg zasad fair play.
- „Tydzień dobrych uczynków” – akcja społeczności szkolnej.
- Coroczne organizowanie imprez klasowych, takich jak: andrzejki, mikołajki, Dzień Kobiet/Mężczyzn, wigilia klasowa, urodziny, Dzień Dziecka.
Mocne strony szkoły:
– odpowiednio wykształcona, pełna zapału kadra,
– organizowanie imprez sportowych, kulturalnych, edukacyjnych dla całej społeczności szkolnej i środowiska lokalnego,
– zajęcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
– zaangażowanie uczniów i rodziców w różnego rodzaju imprezach klasowych i szkolnych,
– bardzo dobra współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Wyniki przeprowadzonej autoewaluacji
W trakcie autoewaluacji badano :
- Dobre samopoczucie w szkole.

Elementy wymagające poprawy: Niekoleżeńskie relacje między uczniami (strach przed wyśmianiem, obmową wśród kolegów)
Problem priorytetowy: Wyśmiewanie, obmowa wśród uczniów.
2) Badanie klimatu społecznego szkoły z perspektywy różnych grup jej społeczności za pomocą ankiety

Podsumowanie wyników w standardzie drugim: badanie klimatu społecznego za pomocą ankiety
Średnia liczba punktów dla standardu drugiego dla wszystkich badanych grup: 4,6
Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie 5): Relacje między uczniami
Wyniki przeprowadzonych badań skłoniły Szkolny Zespół Promocji Zdrowia do stworzenia następującego PLANU DZIAŁAŃ w roku szkolnym 2022/2023
- Cel (nazwa):
Zmniejszenie częstotliwości występowania niekoleżeńskich zachowań (obmowa, plotki, wyśmiewanie)
Kryterium sukcesu:
60% uczniów zauważa poprawę w relacjach rówieśniczych
Sposób sprawdzenia, czy osiągnięto cel (sukces):
- Co wskaże, że osiągnięto cel? Wyniki ankiet ewaluacyjnych, wywiady z pedagogiem i psychologiem, obserwacja nauczycieli i zespołu promocji zdrowia.
- Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel? Analiza ankiet, obserwacja, wywiady z pedagogiem i psychologiem szkolnym.
- Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel? Wskazani członkowie zespołu promocji zdrowia, czerwiec 2023.
- Zadania
Nazwa zadania | Kryterium sukcesu | Sposób realizacji |
Przygotowanie planu pracy SZPZ na rok szkolny 2022/2023. Przekazanie informacji o Priorytetowych zadaniach programu dla Rozwiązania problemu wynikającego z przeprowadzonej ewaluacji | 90 % rady pedagogicznej Zatwierdzi plan pracy zespołu promującego zdrowie na rok szkolny 2022/23 | -Przedstawienie przez koordynatora planu działań opracowanego przez zespół – Przyjęcie przez Radę Pedagogiczną planu pracy na rok szkolny 2022/2023 |
Lekcje wychowawcze podejmujące tematykę relacji koleżeńskich | 100% uczniów weźmie udział w lekcjach mających na celu wzmocnienie osłabionych relacji rówieśniczych | Zajęcia integracyjne z wychowawcami klas |
Spotkania integracyjne uczniów | 80% uczniów uczestniczy w spotkaniach integracyjnych | Zorganizowanie spotkań w różnych formach (wspólne spacery, ogniska, wycieczki rowerowe, wyjazdy do kina, wycieczki klasowe) |
Warsztaty z psychologiem i pedagogiem dla uczniów | 80% uczniów uczestniczy w warsztatach | Zorganizowanie aktywnych warsztatów poszerzających wiedzę nt. odkrywania własnego ja, budowania swojej pozycji w klasie, toleracji i akceptacji innych. |
Warsztaty z psychologiem i pedagogiem dla rodziców | 50% rodziców uczestniczy w warsztatach | Zorganizowanie warsztatów poszerzających wiedzę nt. niepokojących zachowań, relacji, działania w trudnych sytuacjach związanych z nieprawidłowymi zachowaniami dzieci we wzajemnych relacjach. |
Promowanie rywalizacji sportowej wg zasad fair play | 60% uczniów weźmie udział w turnieju siatkarskim | Rywalizacja wg zasad fair play podczas turnieju siatkarskiego w Szkole Podstawowej w Bojadłach |
„Tydzień dobrych uczynków” – akcja społeczności szkolnej | 90% uczniów i nauczycieli i pracowników niepedagogicznych weźmie udział w akcji | Stworzenie możliwości do przekazania miłych słów innym osobom, udzieleniu pomocy potrzebującym, zwiększenia życzliwych zachowań w stosunku do innych |
Coroczne organizowanie imprez klasowych, takich jak: andrzejki, mikołajki, Dzień Kobiet/Mężczyzn, wigilia klasowa, urodziny, Dzień Dziecka | 80% społeczności szkolnej weźmie udział w danych imprezach szkolnych | Współorganizowanie i udział w uroczystościach klasowych. |
DZIEŃ MARCHEWKI W ZERÓWCE













„Smaczne i zdrowe – kanapki kolorowe”. Zajęcia w zerówce













„ROBIMY SAŁATKĘ OWOCOWĄ” – zajęcia praktyczne w Zerówce











WIOSENNE KANAPKI
Pierwszego dnia wiosny uczniowie spotkali się na wspólnym zdrowym śniadaniu. Każdy miał szanse przygotować samodzielnie kanapki według własnego pomysłu. Było wesoło, kolorowo i przede wszystkim ZDROWO!
Ogromne podziękowanie dla Rady Rodziców za zakup i przygotowanie produktów niezbędnych do wykonania kanapek.




